Dvanásť členských štátov poskytne v nasledujúcich rokoch financovanie až
do výšky 2,9 miliardy eur, pričom sa očakáva, že verejné financovanie
pritiahne ďalších 9 miliárd eur súkromných investícií.
Výkonná podpredsedníčka EK Margrethe Vestagerová zodpovedná za politiku
hospodárskej súťaže v tejto súvislosti uviedla, že pre tieto obrovské
inovačné výzvy pre európske hospodárstvo môžu byť riziká príliš veľké na
to, aby ich mohol prijať len jeden členský štát alebo jedna spoločnosť.
"Dnešný projekt je príkladom toho, ako politika hospodárskej súťaže funguje ruka v ruke s inováciami a konkurencieschopnosťou," uviedla v správe pre médiá.
Podpredseda EK Maroš Šefčovič, ktorý je zodpovedný za Európsku alianciu
batérií, upozornil, že zameraním sa na novú generáciu batérií pomôže
tento silný celoeurópsky projekt spôsobiť revolúciu na trhu s batériami a
posilní to aj strategickú autonómiu EÚ v sektore nevyhnutnom na
ekologický prechod Európy a dlhodobú odolnosť.
"Pred asi tromi rokmi nebolo odvetvie batérií v EÚ takmer na mape.
Dnes je Európa globálnym hotspotom batérií. Do roku 2025 bude výsledkom
opatrení cez Európsku alianciu pre batérie odvetvie, ktoré bude schopné
každý rok poháňať najmenej šesť miliónov elektrických automobilov," odkázal slovenský eurokomisár.
Komisia tvrdí, že vytvorením kompletného, dekarbonizovaného a
digitálneho hodnotového reťazca batérií vznikne pre toto odvetvie
konkurenčná výhoda, vytvoria sa nové pracovné miesta a zníži sa
závislosť Únie od tretích krajín.
Projekt bude pokrývať celý hodnotový reťazec batérií od ťažby surovín,
návrhu a výroby batériových článkov a obalov až po ich recykláciu a
likvidáciu. Očakáva sa tiež rozvoj nových prelomových technológií.
Komisia posúdila navrhovaný projekt podľa pravidiel EÚ o štátnej pomoci,
konkrétne z hľadiska spoločného európskeho záujmu (IPCEI). Podľa jej
zistení uvedený projekt prispieva k spoločnému cieľu podporou
strategického hodnotového reťazca pre budúcnosť Európy, najmä pokiaľ ide
o čistú a nízkoemisnú mobilitu. Projekt je veľmi ambiciózny, lebo sa
zameriava na vývoj technológií a procesov, ktoré idú nad rámec súčasnej
technológie a umožnia zásadné zlepšenie výkonu, bezpečnosti a vplyvu
batérií na životné prostredie.
Komisia skonštatovala, že pomoc jednotlivým spoločnostiam je obmedzená na nevyhnutnú, primeranú a nenarúša hospodársku súťaž.
(spravodajca TASR Jaromír Novak)
Šefčovič: Slovenské firmy uspeli v projekte pre výrobu moderných batérií v EÚ
Projekt spoločného európskeho záujmu na podporu výskumu a inovácií v
hodnotovom reťazci batérií, ktorý v utorok schválila Európska komisia
(EK), bude mať priamy dopad aj na Slovensko a slovenské firmy. Uviedol
to podpredseda EK pre medziinštitucionálne vzťahy a strategický výhľad
Maroš Šefčovič.
Slovenský eurokomisár pripomenul, že exekutíva EÚ v rámci celoeurópskeho
projektu "European Battery Innovation" v hodnote 2,9 miliardy eur
podporila 46 samostatných projektov navrhnutých 42 spoločnosťami, pričom
prísne výberové kritériá splnili aj štyri slovenské firmy. Ide o
spoločnosti Energo Aqua, ktorá je aktívna v oblasti batériových systémov
za využitia hydroenergie; InoBat Auto a InoBat Energy vyrábajúce
batériové články a batériové systémy novej kvality a spoločnosť ZŤS-VaV
zameranú na skladovanie energie a recykláciu.
"Je to významný míľnik v činnosti Európskej aliancie pre batérie. Ide
o štátnu pomoc pre 12 členských krajín EÚ v celkovej výške 2,9 miliardy
eur. Očakávame, že táto pomoc vygeneruje ďalších deväť miliárd eur
súkromných investícií, čiže celkovo hovoríme o 12-miliardovej injekcii
do projektov v oblasti batérií a skladovania energie," vysvetlil Šefčovič, ktorý stál pri zrode Európskej aliancie pre batérie a v eurokomisii za túto oblasť zodpovedá.
Podľa jeho slov sa EK sústredila na podporu projektov s najvyššou
technologickou pridanou hodnotou, na tie, ktoré sú na hranici súčasnej
možnej technologickej kvality. Cieľom je maximálne využiť potenciál
existujúcich technológií pri lítiových batériách, ale so snahou znížiť
alebo odstrániť cenné prvky ako kobalt či prírodný grafit a nahradiť ich
syntetickými materiálmi. Ale EÚ zároveň hovorí o "postlítiovej" fáze
batérií a hľadá riešenia pre pevné batérie s väčším využitím sodíka či
pre nové technológie vanádiových batérií známe ako Redox flow batérie
(VRFB).
Priznal, že odobrené projekty budú mať vplyv na ekonomiku členských
krajín EÚ. Povedú k vytvoreniu okolo 300 partnerstiev medzi vedeckými
komunitami a do roku 2027 sa predpokladá vznik viac ako 30
demonštračných projektov s novými technológiami v praxi. Zároveň sa
očakáva vytvorenie okolo 18.000 vysokokvalitných pracovných miest v EÚ. Z
toho na Slovensku odhadom vyše 280 pracovných miest na ročnej báze.
Šefčovič upozornil, že EÚ sa stáva významným miestom pre investorov v
oblasti batérií a technológií skladovania energie. V roku 2019 sa v Únii
preinvestovalo trikrát viac zdrojov ako v Číne, ktorá je najväčší
konkurent Európy v oblasti batérií. Tento trend pokračoval aj v roku
2020 a rok 2021 pre európske batérie začína významnou investičnou
injekciou.
"Som rád, že po prvýkrát máme štyri slovenské firmy, ktoré uspeli v
tejto konkurencii. Všetky projekty sú vysoko kvalitné, spĺňajú kritériá
najvyšších požiadaviek z hľadiska vedy a výskumu a týkajú sa buď
batériových technológií alebo skladovania energie. Je to dobrá správa
pre Slovensko, ktoré bolo vždy dôležitým hráčom, pokiaľ ide o výrobu
automobilov či energetické technológie," skonštatoval Šefčovič.
Vyjadril nádej, že presadenie sa uvedených firiem v novej výrobnej
oblasti podporí aj nástup a väčšie využívanie elektromobility na
Slovensku, a že všetky európske projekty pomôžu EÚ pri napĺňaní jej
cieľov dosiahnuť klimatickú neutralitu do roku 2050.